Een goede horecazaak staat of valt natuurlijk uiteindelijk met wat voor vrieskasten je in je keuken en/of opslag hebt staan, maar tóch komt er nog veel bij kijken. Dus, naast goede vrieskasten, hoe run je nu een fantastische horecazaak? Je wil het stamcafé of chique restaurant van je dromen, je hebt alle financiën runt, maar je hebt geen idee hoe te beginnen. Je bent aan het juiste adres; wij wel! Lees gauw mee!

Conceptwerk 

Dit is iets waar je waarschijnlijk—hopelijk—al over na hebt gedacht, en het gaat dus klinken als een logische (en dus onnuttige opmerking), maar een concept is essentieel voor een goede horecazaak. Met concept bedoel ik echter niet alleen ‘restaurant’ of ‘café’, nee. Je concept gaat ietsje verder dan dat. Goed conceptueel werk voel je in alles wat een zaak is; in het drankjes -én het voedselmenu, in de aankleding van de bar tot de toiletten, maar ook bij de eventuele evenementen die er georganiseerd worden (zoals een pub quiz in een Ierse kroeg) en de werkkleding van het personeel. Ook kan een sterk concept, of het nu een letterlijk thema of een iets abstracter idee is, een goede manier zijn om klanten te werven. Bij een uniek en leuk idee komen mensen namelijk specifiek voor wat jij te bieden hebt, in plaats van dat ze ‘gewoon’ een café zoeken om de avond te spenderen. Dat is wat je wil; mensen komen naar jou voor het prachtige Halloween decor, of voor je gigantische cocktails, of voor de gekke hoedjes van je crew. Denk erover na. 

Mensenwerk

Natuurlijk is met een sterk concept en een goede vrieskast niet alles gezegd. Er is namelijk nog iets heel belangrijk aan een goede horecazaak; het échte geheim. Hopelijk gaat deze ook logisch klinken, al is er menig horecabaas die het nogal weleens vergeet: zorg goed voor je personeel. Hiermee bedoel ik niet alleen financieel, alhoewel dat ook heel belangrijk is, maar ook vooral emotioneel en principieel. Je mensen moeten zich welkom voelen bij jou, net zoals je klanten dat doen. In een toffe, amicale werkomgeving zal iedereen harder werken en meer gemotiveerd zijn, en daar pluk jij alleen maar de vruchten van. 

 

Dus, zorg voor een strak, uniek concept, communiceer goed met je mensen en investeer in een goede vrieskast. Dat kan jij!